Pekiştirmeli Öğrenme: Bilgisayarların Kendini Geliştiren Yolu

Pekiştirmeli Öğrenme: Bilgisayarların Kendini Geliştiren Yolu

 

Günümüzde yapay zeka ve makine öğrenimi alanında hızla gelişen bir alt alan olan pekiştirmeli öğrenme, bilgisayarların belirli bir ortamda hangi eylemlerin en iyi sonucu vereceğini öğrenmelerini sağlayan bir paradigmadır. Bu makalede, pekiştirmeli öğrenme kavramını ve nasıl çalıştığını daha yakından inceleyeceğiz.


Pekiştirmeli Öğrenme Nedir?

 

Pekiştirmeli öğrenme, bir öğrencinin, belirli bir ortamda hangi eylemlerin daha arzu edilen sonuçlara yol açtığını keşfetmesine dayanan bir öğrenme türüdür. Bu öğrenme türünde, bir ajan (agent) adı verilen bir varlık, çevresiyle etkileşime geçer ve bu etkileşimlerden gelen geri bildirimlere dayanarak eylemlerini ayarlar. Amaç, genellikle bir ödül fonksiyonunu (reward function) maksimize etmek veya minimize etmektir.

 

Pekiştirmeli Öğrenme Nasıl Çalışır?

 

Pekiştirmeli öğrenme genellikle aşağıdaki adımlarla gerçekleşir:

 

Gözlemleme (Observation): Ajan, çevresini gözlemler ve içinde bulunduğu durumu algılar. Bu durum, genellikle bir durum (state) olarak adlandırılır ve bir vektörle temsil edilir.

 

Eylem Seçimi (Action Selection): Ajan, mevcut duruma dayanarak bir eylem seçer. Bu eylem, ajanın mevcut stratejisine ve ortamın durumuna bağlı olarak belirlenir.

 

Eylemin Uygulanması (Action Execution): Seçilen eylem, çevreye uygulanır.

 

Ödülün Alınması (Receiving Reward): Çevre, ajanın uyguladığı eyleme yanıt olarak bir ödül (veya ceza) sağlar. Bu ödül, ajanın eyleminin ne kadar iyi veya kötü olduğunu belirtir.

 

Model Güncelleme (Updating the Model): Ajan, aldığı geri bildirimleri kullanarak stratejisini veya davranışını günceller. Bu genellikle bir öğrenme sürecini içerir, ajanın gelecekte daha iyi sonuçlar elde etmek için deneyimlerinden öğrenmesini sağlar.

Bu adımlar, ajanın çevresiyle etkileşime girerek ve aldığı geri bildirimlere göre davranışını ayarlayarak sürekli olarak öğrenme sürecini temsil eder.

 

Pekiştirmeli Öğrenmenin Uygulama Alanları

 

Pekiştirmeli öğrenme birçok uygulama alanında kullanılmaktadır. Örneğin:

 

Oyun ve Strateji: Bilgisayar oyunlarında ve strateji oyunlarında kullanılan yapay zeka genellikle pekiştirmeli öğrenme tekniklerine dayanır.

 

Robotik Kontrol: Robotların çevresel değişikliklere yanıt vermesi ve belirli görevleri gerçekleştirmesi için kullanılır.

 

Otomatik Sürüş: Otomobillerin trafikteki durumlara adapte olması ve güvenli bir şekilde sürüş yapması için kullanılır.

 

Finansal İşlemler: Hisse senedi alım satım stratejilerinin geliştirilmesi ve finansal risk yönetimi için kullanılır.

 

Sonuç

 

Pekiştirmeli öğrenme, bilgisayarların karmaşık kararlar almasını sağlayan güçlü bir öğrenme paradigmasıdır. Ajanın çevresiyle etkileşim kurarak deneyimlerinden öğrenmesini sağlayan bu yaklaşım, birçok uygulama alanında başarıyla kullanılmaktadır ve yapay zeka ve makine öğrenimi alanında önemli bir rol oynamaktadır. Gelecekte, daha karmaşık problemleri çözmek için pekiştirmeli öğrenme tekniklerinin daha da geliştirilmesi beklenmektedir.

Ömer Doğan

KAYNAKÇA
  •  
    • Dase, S., & Pawar, D. (2010). Artificial Neural Networks: Mathematical Model of Neurons.
    • Hebb, D. O. (1949). The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. Wiley.
    • Rumelhart, D. E., Hinton, G. E., & Williams, R. J. (1986). Learning Internal Representations by Error Propagation. Parallel Distributed Processing: Explorations in the Microstructure of Cognition.
    • Öztemel, E. (2003). Yapay Sinir Ağları. Papatya Yayıncılık.
    • Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep Learning. MIT Press.
    • LeCun, Y., Bengio, Y., & Hinton, G. (2015). Deep learning. Nature, 521(7553), 436-444.
    • Dumoulin, V., & Visin, F. (2016). A guide to convolution arithmetic for deep learning. arXiv preprint arXiv:1603.07285.
    • H. G. R. G. (2020). “Recurrent Neural Networks (RNN)”. Artificial Intelligence: Foundations of Computational Agents, 2nd Edition, pp. 256-259.
    • Olah, A. (2015). “Understanding LSTM Networks”. Colah’s Blog. Retrieved from colah.github.io.
    • Cho, K., Van Merriënboer, B., Gulcehre, C., et al. (2014). “Learning Phrase Representations using RNN Encoder-Decoder for Statistical Machine Translation”. arXiv preprint arXiv:1406.1078.
    • Lipton, Z. C. (2015). “A Critical Review of Recurrent Neural Networks for Sequence Learning”. arXiv preprint arXiv:1506.00019.
    • https://neptune.ai/blog/recurrent-neural-network-guide

Yorum Gönderin

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir